REFERENSCASE
När varje minut i produktionen räknas är driftsäkerhet avgörande. För Rolf Kullgren AB innebär samarbetet med Elektroautomatik, via avdelningen Elektroautomatik Service, ökad trygghet, kortare stillestånd och ett starkare fokus på långsiktig produktionsutveckling.
När driftsäkerheten är affärskritisk krävs en servicepartner som lever upp till sina löften. För Rolf Kullgren AB, som bedriver medicinteknisk produktion med höga krav på både kvalitet och tillgänglighet, var valet av rätt partner avgörande.
Innan samarbetet med Elektroautomatik upplevde Rolf Kullgren AB utmaningar med att få snabb och tillgänglig support. I en verksamhet där varje störning riskerar att bli kostsam och påverka produktionen negativt är behovet av en pålitlig lösning tydligt.
Skräddarsytt serviceupplägg för ökad trygghet
Idag innebär samarbetet att Elektroautomatik genomför platsbesök varannan vecka med fokus på förebyggande underhåll. Samtidigt finns resurser avsatta för att snabbt kunna rycka in vid akuta behov.
Avtalet omfattar både schemalagda 8-timmarspass på plats och beredskapstid för snabba insatser när produktionen kräver det.
Det löpande underhållet och den snabba tillgången till kompetent servicepersonal bidrar till att minimera risken för oplanerade produktionsstopp och ger verksamheten en ökad trygghet i det dagliga arbetet.
Rätt stöd i en automatiserad produktionsmiljö
I en verksamhet där både automatisering och höga kvalitetskrav präglar produktionen behöver Rolf Kullgren AB ett serviceupplägg som är flexibelt och anpassat efter den föränderliga produktionsmiljön. Genom rätt stöd kan utmaningar hanteras effektivt och produktionen hållas igång utan onödiga avbrott.
– För oss som driver en relativt liten verksamhet, men med höga krav på både driftsäkerhet och kvalitet, är det svårt att hitta och anställa personal med den kompetens som krävs för att serva en i princip helt automatiserad produktionslina, säger Kenth Dyrvik, Site Manager på Rolf Kullgren AB.
Med Elektroautomatiks stöd har bolaget en partner som är med både i det dagliga arbetet och i den långsiktiga utvecklingen av produktionens effektivitet.
– Vi ser Elektroautomatik inte bara som en snabb hjälp när maskinen står still, utan även som en långsiktig partner som kan hjälpa oss att bli ännu mer effektiva, fortsätter Kenth Dyrvik.
Fortsatt utveckling av samarbetet
Idag består en stor del av arbetet av avhjälpande insatser, men ambitionen framåt är tydlig: att stärka det förebyggande arbetet ytterligare och på så sätt bidra till ökad effektivitet och förbättrade OEE-tal.
Med Elektroautomatik som partner ser Rolf Kullgren AB fram emot att fortsätta utveckla sin produktion, möta framtidens krav och bibehålla en hög nivå av driftsäkerhet och kvalitet. För att ytterligare stärka sitt erbjudande och finnas nära sina kunder har Elektroautomatik Service etablerat lokal närvaro i Södertälje.
– Vår strategi är att verka nära våra kunder, både geografiskt och relationsmässigt. Etableringen i Södertälje är ett sådant initiativ och vi ser fram emot att fler kunder i regionen ser nyttan av denna närvaro, säger Andreas Sjöberg, Unit Manager på Elektroautomatik Service.