Artiklar

Från montage till millimeterprecision – så ser arbetet ut som idrifttagare inom AGV

31 oktober 2025

När en ny AGV eller AMR står färdig på montageytan börjar ett av de mest avgörande stegen i processen – idrifttagningen. Det är då tekniken möter verkligheten, och varje kabel, sensor och programrad ska fungera tillsammans.

Johannes, idrifttagare på Elektroautomatik, berättar om hur arbetet går till och varför hans roll är så viktig för att säkerställa kvalitet, säkerhet och driftsäkerhet i varje AGV-system som levereras till kund.

Från montage till färdig AGV

När montaget är klart kallas idrifttagaren in för att ge liv åt den nya AGV:n.

– Vi börjar med att lägga in program och parametrar i varje komponent. PLC:n fungerar som hjärnan i fordonet, men nästan varje del behöver sin egen programmering för att veta vad den ska göra, förklarar Johannes.

När grundfunktionerna är på plats flyttas AGV:n till provkörningsytan, där den får simulera ett verkligt flöde, ofta med ännu tuffare förutsättningar än ute hos kund. Här testas hårdvara, säkerhet och programfunktioner noggrant.

– Vi kontrollerar att allt fungerar som det ska. Ifall en komponent inte svarar rätt, eller en kabel sitter fel, upptäcks det här, säger Johannes.

I varje batch väljs dessutom en AGV ut för ett djupare test, kallat iFAT, där hela programmet granskas. Upptäcks något fel korrigeras det digitalt i alla fordon. När AGV:n klarat samtliga tester väntar det slutgiltiga provet – att köra 16 timmar i automatik utan larm. Först då är den redo att levereras till kund.

Arbetet slutar dock inte i verkstaden.

– När AGV:erna levereras följer vi med till kund och hjälper till att starta upp flödet. Vi borrar ner ID-taggar, programmerar stationerna och säkerställer att allt fungerar som tänkt, berättar Johannes.

För AMR-system ser processen lite annorlunda ut. Då skannar teamet kundens lokaler och ritar upp körvägarna digitalt. Därefter följer provkörning och validering för att säkerställa att allt fungerar som planerat.

Säkerhet och noggrannhet i varje detalj

Ett av de viktigaste momenten i idrifttagningen är att säkerställa att allt är säkert, både för människor och maskiner.

– Det får absolut inte ske några olyckor med en AGV. Därför testar vi alla säkerhetsfunktioner, som scannrar och pulsgivare, genom olika bromstester med varierande hastigheter och vikter. Vi simulerar också vad som händer om en komponent går sönder, säger Johannes.

Rollen kräver både teknisk bredd och precision. Johannes felsöker både fysiskt i elskåp och digitalt i programmen.

– Man måste vara flexibel och mångsidig. Ena stunden sitter man med datorn i PLC-programmet, nästa står man med multimeter i handen, säger han.

De verktyg som används varierar, men Tia Portal är den programvara som används mest för AGV-programmering. Utöver det används egenutvecklade system för att programmera stationer samt mjukvaror som Safety Designer och Navitrol för att ställa in säkerhetsfält och navigering.

Tillförlitliga AGV-lösningar som driver kundens produktion

Innan leverans kalibreras alla navigeringskomponenter noggrant, scannrar, QR-läsare och gyron måste samspela perfekt.

– Det är fysiskt omöjligt att montera allt på exakt samma millimeter, så vi kalibrerar för att navigeringen ska bli exakt, berättar Johannes.

För Johannes och hans kollegor handlar allt om att leverera AGV-lösningar som kunderna kan lita på.

– När våra AGV:er och AMR:er når kunden är de ofta kärnan i deras produktion. Om de stannar kan det få stora konsekvenser. Därför måste vi vara säkra på att allt fungerar som det ska – varje gång, avslutar Johannes.